Når man bruger en masse penge som en rejse, så er det en god ide, at være opmærksom på nogle ting
Utilfreds med rejsen eller hotel
Hvis du ved ankomst er utilfreds med hotel eller rejsen hen til hotellet, sp skal du straks klage til det rejseselskab du har købt rejsen hos. Hvis der er en guiden eller rejseleder, så tag fat i dem. Samtidig skal du så hurtigt som muligt sende en skriftlig klage. Dermed har du dokumentation for, at du har klaget rettidigt og vil dermed have større chance for at vinde en eventuel sag i rejseankenævnet.
Er din rejse ændret?
Hvis din rejse bliver ændret, f.eks. forlænget eller dit fly aflyst, så kan du kræve kompensation. Det er ikke ualmindeligt at flyselskaberne over booker fly, så der er for lidt pladser, hvis alle rejser bliver solgt.
Hvis dit flyselskab går konkurs
Hvis dit flyselskab går konkurs, så skal du tage kontakt til Rejsegarantifonden, men kun hvis det drejer sig om en pakkerejse. Øvrige rejser er normalt ikke dækkke, med mindre du du har forsikret dig.
Sørg for at navn på pas og flyrejser er ens
Navnet på din flybillet skal være det samme som i dit pas. Hvis du derfor skal rejse med fly, oghar skiftet navn, siden du fik udstedt dit pas, så skal du være opmærksom. Er navnene ikke ens, risikerer du at flyselskabet ikke vil tage dig ombord.
Tjek dit pas
Husk i god tid inden afrejse at tjekke, om dit pas er gyldigt. Det kan nemlig tage op til 14 dage at få udstedt et nyt pas, og ikke alle lande accepterer et midlertidigt pas.